Volume 30 (February 1998) Number 1
Information
Some neglected niches in the understanding and teaching of
numbers and number systems
Ivor Grattan-Guinness, Enfield (Great Britain)
Cultural questions have attended arithmetic since it began to develop in ancient times. They include possible differences between integers and non-integral numbers and in operating with them, religious and mystical uses and interpretations, the roles of zero, extensions to infinite numbers, and representing numbers by numerals in ways which aid calculation (including the use of algebra). The selection of historical examples given here concentrates on aspects of numbers which are not well known but which could be used in teaching, either at school or undergraduate level. Comments on educational utility are given, mostly at the end of each section.
***
Einige vernachlässigte Nischen beim Verstehen und Unterrichten von Zahlen und Zahlsystemen. Seit ihrer Entwicklung in der Antike wurde die Arithmetik von kulturellen Fragen begleitet. Sie bezogen sich auf mögliche Unterschiede zwischen ganzen und nicht-ganzen Zahlen und Operationen mit diesen, religiöse und mystische Gebräuche und Interpretationen, die Rolle der Null, Erweiterungen auf unendliche Zahlen sowie auf die Darstellung von Zahlen durch Zahlsymbole, die das Rechnen erleichtern (inkl. der Algebra). Die hier getroffene Auswahl historischer Beispiele umfaßt Aspekte von Zahlen, die weniger bekannt sind, aber im Unterricht an Schulen und Hochschulen bis zum ersten Abschluß behandelt werden können.. Didaktische Hinweise werden, meist am Ende eines Kapitels, gegeben.
Full text (PDF)