Volume 33 (February 2001) Number 1ZDMZentralblatt für Didaktik der MathematikInternational Reviews on Mathematical Education
Analyses: Computer-aided solution of open problems in mathematics
teaching. Part 2 About the Use of the TI-92 for an Open
Learning Approach to Power Functions. A Teaching Study In this report we present the results of a teaching study introducing the concept "power function" using a graphing calculator. The focus of our attention is on the development of the understanding of 15-16 year-old mathematics students. In the centre of our interest is their learning through graphs of power functions by discovering the properties of graphs. Our report presents the mathematical and social constructivist background together with a new deliberately constructivist approach beginning the teaching experiment with an open question. The students' cognitive and intuitive strategies and their attitudes towards computer algebra are described. *** Potenzfunktionen mit dem TI-92 bei
einer offenen Unterrichtsgestaltung. In diesem Beitrag präsentieren wir
die Ergebnisse einer Unterrichtsstudie zum Begriff der Potenzfunktionen
mittels Präsentation der "Potenzblume" beim Gebrauch eines
graphikfähigen Taschenrechners. Hauptaugenmerk liegt auf der Entwicklung des
Verständnisses der 15-16-jährigen Schüler durch das Entdecken der
Eigenschaften von Graphen bei Potenzfunktionen. Die Studie beruht auf einer
offenen Unterrichtsgestaltung, deren theoretischer Hintergrund der Soziale
Konstruktivismus bildet. Die kognitiven und intuitiven Strategien der Schüler
zusammen mit ihrer Haltung zur Computeralgebra werden präsentiert. Die Nutzung von Programmierwerkzeugen
für das Lösen offener Aufgaben im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I Sowohl die Beschränktheit der heute im Mathematikunterricht verwendeten Computerwerkzeuge, mit denen beim Lösen von (offenen) Aufgaben nur sequentielle Algorithmen abgearbeitet werden können, als auch das mathematisch-informatische Arbeitsparadigma machen den Einsatz von standardisierten Programmier-Werkzeugen notwendig, um gewisse offene Aufgaben lösen zu können. An vorwiegend arithmetischen Aufgabenbeispielen werden folgende Einsatzmöglichkeiten verdeutlicht: Die Entwicklung von Programmen zur Bestimmung von mehrelementigen Lösungsmengen (auch zur Stärkung der induktiven Basis für das Finden von Aussagen) sowie die Modifikation bereit-gestellter Programme, um variierte oder erweiterte offene Aufgabenstellungen zu bearbeiten, und die Benutzung fertiger Programme als "Black-Box-Programme" zur Kontrolle oder zur Bestimmung der Lösungen offener Aufgaben. *** The use of programming tools for the
solution of open problems in middle secondary mathematics teaching. Due to
the fact that the computer tools available at present in mathematics teaching
offer only inferior capabilities for solving (open) problems, their
capabilities being restricted to sequential algorithms, and also because the
of mathematics - informatics paradigm is inadequately formulated, standardized
programming tools are needed in order to handle certain types of problems. The
article presents examples of arithmetic problems and their solution using
standardized programming tools, so as to illustrate their applications in:
developing programs for the derivation of multi-element solution sets (as well
as for strengthening the inductive basis required in order to find
propositions); modifying available programs in order to be able to deal with
diversified or extended open problems; using standardized programs as a
"black-box" software for checking or elaborating strategies for open
problem solving. Book Reviews Steinbring, H.; Bartolini Bussi, M. G.;
Sierpinska, A. (Eds.): Language and Communication in the Mathematics Classroom
(Reston, VA: NCTM, 1998) Communicating to Learn or Learning to Communicate?
Mathematics Education in Quest for New Answers to Old Questions. Language
and Communication is a rich collection of papers conceived almost ten
years ago in a set of ICME-7 talks. The book marks an emergence of a new
framework for research in mathematics education. It documents the point in
history when the old infrastructure has already been shaken, but the new
foundations are not yet fully shaped. The clearly visible uncertainties and
dilemmas of the beginnings make for a thought-provoking reading. In this
review, rather than trying to summarize or criticize the book, I focus on the
message it brings as to the current state of research and practice of
mathematics education, as to the most urgent needs of this domain, and as to
the goals towards which we may wish to direct our further efforts. |